איך ללמד חשבון לילדים בקלות ובמהירות
מקצוע החשבון מבוסס על שלבים שבנויים אחד על גבי השני. חיסור וכפל מבוססים על חיבור, חילוק מבוסס על כפל, וכו'. הליכה לפי השלבים תבטיח הצלחה. דילוג על שלבים או על הבהרת מושגים, יגרום לקשיים, לאיטיות ולאיבוד שמחת הלמידה.
ניתן להתייחס אל החשבון כאל שפה. עלינו "לתרגם" שפה זו, שנראית כמו עברית - לעברית. לדוגמה, "לחלק" בשפת החשבון, אין פירושו לתת לחברים וגם להשאיר משהו לעצמך, או לתת לחבר הכי טוב שלך, יותר מלאחרים. כפל, פירושו - כמה פעמים מספר מסויים מופיע בתרגיל חיבור, שבו מחברים מספר אחד בלבד, הרבה פעמים. כל המשפט הארוך הזה מקופל במילה האחת, כפל.
שפת החשבון היא "שפה שלא איכפת לה": אם יש לי 3 יהלומים, או קיבלתי 3 נשיקות או שריטות, או שיש לי בחדר 3 יתושים - מבחינת שפת החשבון, בכל אחד מהמקרים יש לי 3. לשפת החשבון לא איכפת אם אני שמחה או עצובה שיש לי 3 דברים אלה.
אם "קיבלתי עוד" ("ועוד") יתוש אחד, או שיתוש אחד הסתלק, - משמעות הדבר היא שאני לא תמיד מצטערת שהפסדתי מה שהיה לי. לפעמים כשיש לי פחות, אני דווקא שמחה.
שיטה זו, שהיא אחת מדרכי הלימוד הרבות שיש באתר, מסייעת לתלמיד להתמודד עם שאלות מילוליות, וגם עוזרת להקל על הרתיעה הפסיכולוגית של ילדים רבים מתרגילי החיסור.
שיטות הלימוד שבאתר מבוססות על המחשה רבה, לפי הרעיון של "כעומק ההמחשה כך עומק ההבנה". אני משתמשת בבדידים רבועים בעלי צורה אחידה, כל בדיד הוא "יחידה". אנו מאמינים למה שאנו רואים יותר מלמה שאנו שומעים, אך כשאנו מחזיקים או תופסים את הבדידים, ולא רק רואים ציור שלהם, הלימוד נעשה הרבה יותר קל וברור עבורנו.
קל ללמד את משמעות חוק החילוף ע"י הזזה של בדידים מימין לשמאל או משמאל לימין, לדוגמה- כאשר יש לנו 3+4 או 4+3 , מסיעים פעם אחת את קבוצת ה-3 אל ה-4, ואת ה- 4 לכיוון קבוצת ה-3, ואז ברור מאוד שלא השתנתה הכמות. קל גם להדגים שבחיסור חוק החילוף אינו מתקיים, או להראות את חוק החילוף והפילוג בכפל, בעזרת הבדידים הרבועים, אבל כדי להסביר כיצד לעשות זאת, יש להתבונן בשרטוטים שבאתר...
מקצוע החשבון מבוסס על שלבים שבנויים אחד על גבי השני. חיסור וכפל מבוססים על חיבור, חילוק מבוסס על כפל, וכו'. הליכה לפי השלבים תבטיח הצלחה. דילוג על שלבים או על הבהרת מושגים, יגרום לקשיים, לאיטיות ולאיבוד שמחת הלמידה.
ניתן להתייחס אל החשבון כאל שפה. עלינו "לתרגם" שפה זו, שנראית כמו עברית - לעברית. לדוגמה, "לחלק" בשפת החשבון, אין פירושו לתת לחברים וגם להשאיר משהו לעצמך, או לתת לחבר הכי טוב שלך, יותר מלאחרים. כפל, פירושו - כמה פעמים מספר מסויים מופיע בתרגיל חיבור, שבו מחברים מספר אחד בלבד, הרבה פעמים. כל המשפט הארוך הזה מקופל במילה האחת, כפל.
שפת החשבון היא "שפה שלא איכפת לה": אם יש לי 3 יהלומים, או קיבלתי 3 נשיקות או שריטות, או שיש לי בחדר 3 יתושים - מבחינת שפת החשבון, בכל אחד מהמקרים יש לי 3. לשפת החשבון לא איכפת אם אני שמחה או עצובה שיש לי 3 דברים אלה.
אם "קיבלתי עוד" ("ועוד") יתוש אחד, או שיתוש אחד הסתלק, - משמעות הדבר היא שאני לא תמיד מצטערת שהפסדתי מה שהיה לי. לפעמים כשיש לי פחות, אני דווקא שמחה.
שיטה זו, שהיא אחת מדרכי הלימוד הרבות שיש באתר, מסייעת לתלמיד להתמודד עם שאלות מילוליות, וגם עוזרת להקל על הרתיעה הפסיכולוגית של ילדים רבים מתרגילי החיסור.
שיטות הלימוד שבאתר מבוססות על המחשה רבה, לפי הרעיון של "כעומק ההמחשה כך עומק ההבנה". אני משתמשת בבדידים רבועים בעלי צורה אחידה, כל בדיד הוא "יחידה". אנו מאמינים למה שאנו רואים יותר מלמה שאנו שומעים, אך כשאנו מחזיקים או תופסים את הבדידים, ולא רק רואים ציור שלהם, הלימוד נעשה הרבה יותר קל וברור עבורנו.
קל ללמד את משמעות חוק החילוף ע"י הזזה של בדידים מימין לשמאל או משמאל לימין, לדוגמה- כאשר יש לנו 3+4 או 4+3 , מסיעים פעם אחת את קבוצת ה-3 אל ה-4, ואת ה- 4 לכיוון קבוצת ה-3, ואז ברור מאוד שלא השתנתה הכמות. קל גם להדגים שבחיסור חוק החילוף אינו מתקיים, או להראות את חוק החילוף והפילוג בכפל, בעזרת הבדידים הרבועים, אבל כדי להסביר כיצד לעשות זאת, יש להתבונן בשרטוטים שבאתר...
באתר לימוד ילדים , או - שלומית אולצ'יק שלומדים, מפורטת שיטה ללימוד חשבון בקלות ובמהירות. הלימוד נעשה באמצעות מצגות פאוורפוינט, ובאמצעות קבצי וורד המפורטים לפי שלבים. השיטה מתחילה ממצב של אי ידיעת חשבון בכלל, עד לכפל,